דיור ציבורי במסגרת המחיר למשתכן

תוכנית חדשה לטובת הדיור הציבורי הוצגה על ידי שרי האוצר והבינוי, לפיה כ - 5% מהדירות במסגרת מחיר למשתכן בעיקר באזור המרכז יוקצו לדיור הציבורי.

 

שר האוצר משה כחלון, ושר הבינוי יואב גלנט ערכו מסיבת עיתונאים היום (ג') אשר בה הוצגה תוכניתם להגדלת מלאי הדיור הציבורי.

 

 השרים כחלון וגלנט מציגים תוכנית להגדלת מלאי הדיור הציבורי

 

החלק העיקרי של התוכנית מתבסס על הקצאה של עד - 5% מדירות המחיר למשתכן לדיור הציבורי.

יישום רעיון זה יכול להיות מהיר ביותר. מדובר על הליך שלא דורש חקיקה ולא אמורות להיות בעיות בירוקרטיה ליישומו, והגורם העיקרי להצלחתו טמון בכך שלא יהיה צורך בתקציב נוסף שיצא מכיסה של המדינה.

 

במקומות אשר בהם יש צורך למלאי של דיור ציבורי, ישונו תנאי המכרז למחיר למשתכן. מכרז שיוחלט להפעיל בו את התוכנית החדשה, עד 5% מהדירות בפרויקט ייבנו על ידי הקבלן ויימסרו בסופו של דבר למדינה לטובת דיור ציבורי. המדינה לא תסבסד את הדירות האלו אלא תעמיס את מחיר הדירות במחיר בו זוכה הקבלן במכרז. וחלק מהסבסוד יהיה גם באמצעות הזכאים למחיר למשתכן.

 

לדוגמא פרויקט שנמכרות בו 100 דירות במחיר למשתכן, עכשיו הקבלן ימכור 95 דירות ו – 5 דירות יועברו למדינה לטובת דיור ציבורי. זכאי המחיר למשתכן שקיבלו עד כה הנחה של 300 אלף יקבלו עכשיו בפרויקטים אלו הנחה של 270 אלף .

 

"אני בטוח שהרשימה של הזכאים למחיר למשתכן לא תתקצר בעקבות שינוי זה. זו עדיין הנחה שאנשים ירצו לקבל. המסר הוא צדק חלוקתי. המדינה מסבסדת במאות אלפי שקלים כל דירת מחיר למשתכן, עד כה מי שהרוויח מסבסוד זה היו הקבלנים והזכאים של מחיר למשתכן, עכשיו ירוויחו גם זכאי הדיור הציבורי" אמר גלנט.

 

כחלון אמר כי "שיקום מלאי הדיור הציבורי אשר נכחד בשנים האחרונות בישראל הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם לצמצום פערים חברתיים. אנחנו יודעים שהגורם הגדול בעוני זה היעדר דיור. בתוכנית המחיר למשתכן אנחנו מאפשרים הזדמנות שווה לצעירים מחוסרי דיור ועכשיו אנו משלבים את התכנית הזו גם כחלק מהפתרון לבעיית הדיור הציבורי".

 

תכניות נוספת שהוצגו במסיבת העיתונאים –

 

  • רכישת 1,000 דירות חדשות לדיור הציבורי באמצעות גיוס הון שייעשה על ידי  חברה ממשלתית. לדברי השרים כחלון וגלנט הנושא נכלל בתקציב לשנים 2017-2018 אך טרם נקבע איזו חברה ממשלתית תעשה זאת.
  • הקמת צוות לבחינת דירות להשכרה ארוכת טווח לזכאים.
  • תוכנית מורכבת יותר שהוצגה מתייחסת למהלך שנקרא "משכנתא רוכשת", אשר במסגרתה יוכלו מקבלי סיוע בשכר דירה להמיר ולהשקיע את סכום הסיוע באפשרות לקבל משכנתא לרכישת בית. "זו דרך שתאפשר לזכאים לצאת ממעגל העוני" אמר גלנט. 


"דיור ציבורי זה לא סעד או גמילות חסידים, זה ציבור שמשלם מיסים ומשרת את המדינה, לא לכל אחד התמזל המזל לרכוש השכלה וזו חובה של המדינה לעזור ולדאוג לציבור זה" ציין כחלון.

ועוד הוא הוסיף: "לפני יותר מעשרים שנה הפסיקה מדינת ישראל בפועל את הגדלת מלאי הדירות בדיור הציבורי וזה סוג של התנערות מהדאגה לציבור זה. המהלך שאנו מובילים נועד לתת פתרון לאלו שאין באפשרותם למצוא דיור ללא סיוע של הממשלה. צמצום פערים אמיתי מגיע כאשר הממשלה מתערבת ומגשרת על הפערים. אין לנו בעיה שהחזקים יתחזקו אבל צריך גם לעזור לחלשים להתחזק, לכן המצב בדיור הציבורי מחייב חשיבה על פתרונות מחוץ לקופסא".

.

חברת הכנסת, אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לתוכניות שהוצגו : "הודעת השרים כחלון וגלנט על שינוי המדיניות בדיור הציבורי היא הודאה בצורך בשינוי גישה כלפי ציבור הזכאים החיים בצפיפות, ובהזנחה חמורה מזה שנים".

 

  ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: מברכת על עצם שינוי המגמה. (צילום מתוך אתר הכנסת)

 

"כמי שרואה ושומעת על המציאות הקשה בשטח ומקבלת אין ספור פניות מזכאים המספרים לי את כאבם, אני מברכת על עצם שינוי המגמה. צריך לרדת לפרטי התוכנית ולוודא שאכן מדובר על תקציב חדש ונפרד וכמובן להמשיך לעקוב ולראות את יישומה של התוכנית בשטח.

 

לצערי כבר ראיתי מספיק תוכניות מדהימות שהוצגו לראווה אך נקברו בחזרה במגירה. אני מצפה שלפחות חלק מהצעדים שפירטו השרים יעוגנו בחקיקה וכך יחייבו גם את הממשלות הבאות. יש עוד דרך ארוכה לטיפול בבעיה הכואבת הזו אך זו התחלה".